مهندسی ساختار های تاریخی اجتماع

مهندسی ساختار های تاریخی اجتماع
پیش گفتار
      تئوری و نظریه و نوشته و داستان زیاد داریم،  تا دلمان بخواهد در طول تاریخ درباره همه چی خیلی نوشته اند،  ولی این نوشته ها بدون درک از مهندسی،  توانایی نفوذ در علم را ندارند.  باید مهندسی را شناخت و با کمک مهندسی،  سبک کار تعیین کرد،  تا بتوانیم دانش خودمان را نفوذ پذیر به علم نماییم.  من بدلیل کار مهندسی،  بویژه نصب ماشین آلات مربوط به تصفیه آب و فاضلاب،  در اینجا،  متوجه شدم حرف اصلی را مهندسی می زند،  و باید مهندسی را در هر دانشی بکار برد،  منجمله علوم انسانی.
تصویر انوش راوید در یک اثر تاریخی،  در اینجا،  عکس شماره 3326.
   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
لوگو تاریخ مند و اندیشه ورز شوید، عکس شماره 1607.
برگه 735 پائیز 1395 پیوست تاریخ اجتماعی ایران و جهان است.
. . . ادامه دارد و باز نویسی می شود . . .
تصویر 8395 .
سخت و نرم در جامعه
      جامعه یک عامل سخت است،  و این عامل سخت با عامل نرم دیگری بنام اطلاعات پر شده است،  با وجود این دو عامل جامعه آماده عمل است،  اما نه مستقیم و سرخود،  بلکه نیاز به یک یوزنیم پسورد و یک منبع انرژی دارد،  تا کار کند.
      در طول تاریخ ایران یوزنیم پسوردش "ایران + قبیله یا طایفه"،  و انرژی آن شاه یا بالا دستی بتخت نشسته بوده است.  بارها در تاریخ اتفاق افتاده،  که این رمزها و انرژی تغییر کرده،  و با نبود آنها،  با بخش های تاریخی مواجه می شویم،  که عده ای با سوء استفاده از این خلاء،  آنرا مانند دو قرن سکوت ربوده اند.  مثال در این باره زیاد است،  بخش هایی از تاریخ را بنام اسکندر مقدونی و سلوکی،  غیره ربوده اند.
      ما با درست دانستن از تاریخ و ساختارهای تاریخی اجتماع،  می توانیم،  نقاط خالی را شناسایی نمایم و دنبال علت های آن بگردیم.  در انتهای هخامنشیان،  دین مزادیی هخامنشی فقط شده بود شاه خدایی مطلق،  و این برای جامعه سنگین تر از حجم قابل پذیرش بود،  یعنی هارد دیسک ملت توانایی مقدار حجم این اطلاعات را نداشت و هنگ کرد.  در این زمان جامعه منجمد شد،  و بلافاصله توسط یک برنامه و یوزنیم پاسورد جدید و یک انرژی جدید جایگزین شد.
      این انرژی جدید دین میترایی بود،  که سابقه در مهریسم یا در واقع مهاریسم داشت،  یوزرنیم پسورد هخامنشی که شاه خدایی + هخامنشی بود،  یکبار دیگر تبدیل به ایران+ قبیله شد،  و انرژی آن اسکندر اشکانی بود،  برای همین این دوره را در ساختارهای تاریخی اجتماع سازمان قبیله ای دینی نامیده ام.  ممکن است این صحبتها کمی سنگین و طولانی باشد،  می روم به امروز.
      مسلک گرایی در جوامع امروز تنها به دین های خاص مربوط نمی شود،  بلکه شامل کمونیست و سرمایه داری و هر چه بینش آدم در آن زیاده تر از دانش و علم بچرخد مربوط است.  بمنظور رفع این مشکل ها لازم است،  جامعه را با اطلاعات مختلف پر کرد،  سپس جامعه منجمد می شود،  و در این زمان وجود روشنفکر های واقعی علمی لازم است،  تا نرم های جدید را جایگزین کنند،  و با این جایگزینی،  یکباره خواهیم دید جامعه با گذشته خودش بیگانه می شود.
      هم اینک جامعه دارد با حداکثر ظرفیت خودش از اطلاعات ذخیره می شود،  این اطلاعات از توانایی سخت افزاری،  که اکنون وجود دارد بیشتر است،  و بزودی جامعه هنگ می کند.  همین ترس حکومت های مختلف یا همان انرژی های مختلف مانند،  برمه، مصر، مراکش، و…. است،  که با تمام توان می خواهد جلوی ورود اطلاعات را به این سخت افزار جامعه بگیرند.
تصویر طرحی برای یک درصدی ها،  در اینجا،  عکس شماره 8431.
تز های نو و جامعه حافظه محوری
       اقیانوس منجمد شمالی و تز استاد آقای فرشاد فرشید راد،  استاد در کتاب جغرافیای کهن و سرزمین های گمشده،  با نقشه ها و نوشته های قدیمی و باستانی و کهن ثابت کرده اند،  که قطب شمال خشکی بوده،  و دارای آب و هوای بسیار مناسب برای رشد و تکامل یک تمدن بود،  که در نوع خود یکی از بهترین تزهاست.  استاد خانم پرنیان حامد در کتاب:  اسکندر تاریخ ایران الکساندر یونانی نیست،  ثابت کردند،  که اسکندر مقدونی ایرانی بوده،  و استاد آقای حمید شفیع زاده نیز در کتاب:  تاریخ حضور مسلمانان و ایرانیان در قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب،  ثابت کردند،  که مهاجران به قاره آمریکا ایرانی بودند،  یا استاد آقای بیژن قلمکاری پور در کتاب انسان شرقی، انسان غربی،  که جدیدترین مسائل جامعه شناسی را مطرح کردند.
      اما متأسفانه جامعه ایران،  به برکت فعالیت سیستم آموزشی،  حافظه محوری است،  این نوع حافظه محوری باعث می شود،  اینگونه تزها با مخالفت روبرو شوند،  مخالفتی نه در جهت گسترش و گفتگوی علم،  بلکه عدم قبول نوع سخت افزار هارد دیسک فرد،  از پذیرش تز های هوشمندانه.
      ما از بچگی با کارها ساده،  حتی مانند پوست کندن یک میوه،  آنرا با آموزش حافظه محوری یاد می گیریم،  و نیز تمام افراد با سیستم آموزشی حافظه محوری هم رشد می کنند.  یا به نوعی می توانیم بگویم ذات و جنس سخت هارد دیسک ما نه برای کار های هوشمندانه،  بلکه برای برنامه های از پیش نوشته شده ساخته شده است.
      این نوع برنامه نویسی از پیدایش خط و نویسایی در جهان شروع شد،  و تا به امروز ادامه دارد،  اما جهان دارد بسمت دنیای جدید هوشمند می رود،  و چه بسا در سال های آتی یا نسل دیگر در 50 ــ 2040 تمام سیستم های کامپیوتری که ساخته می شوند،  همه دارای هوش مصنوعی باشند،  و دنیا وارد دورانی از ساختارهای تاریخی اجتماع می شود،  که من آنرا دوران کنترل انرژی نامیده ام،  و چند سال پیش در مقالات آینده نگری از آن نوشته ام.
      در تحلیل های استعمار و امپریالیسم،  از امپریالیسم نو نوشته ام،  که کلاً و ماهیتاً با امپریالیسم قرن 20 متفاوت است،  و گفته ام این امپریالیسم نو انرژی خودش را از سرمایه داری بی هویت می گیرد،  و سرمایه داری بی هویت،  در دنیای مجازی هوشمند قرار دارد،  نه در اندازه و نقش فرد ها.  این وضع خود بخود بیشتر از گذشته برای کارها و تولید های هوشمندانه اقدام می کند،  تا بتواند بقای خودش را تضمین نماید.
     با تشریح و گفتن از این موارد می خواهم به این نتیجه برسم،  باید از حالا در فکر تعویض هارد دیسک های مغزی خودمان از هارد های ابتدایی حافظه ای،  به هارد های هوشمند اقدام کنیم.  این کار ساده نیست،  و زمان می برد،  و در صورت غفلت از این درک،  خیلی سریع مانند چند دوره تاریخ،  یکبار دیگر ما در دوران بورژوازی قرن 20 جا می مانیم،  و غرب و شرق وارد دنیای دوران جدید کنترل انرژی می شوند.  یعنی عقب افتادن یک دوره تاریخ اجتماعی،  باعث صدمات غیر قابل جبران خواهد شد.
      این را هم بگویم،  همه ما،  حتی بزرگترین اساتید ما،  با وجود داشتن تز های جدید غیر قابل باور از نظر ذهن های قدیمی،  هنوز در دوران ذهن های حافظه محوری هستیم.  این بخوبی از نوشته ها و گفته ها پیداست،  که در آنها اقدامات هوشمندانه جدید کم دارد،  و بیشتر تکیه بر عوامل حافظه ای،  مانند گفتن و نوشتن از اسامی و کار های دوران حافظه محوری است.
تصویر انوش راوید در آتشکده ری،  در اینجا،  عکس شماره 8434.
    جالب:  چند ساعت پیش یک کتاب بدستم رسید،  درباره چگونگی عقب افتادن ایرانیان از غرب،  نوشته یک استاد معروف بود.  چند ده صفحه آنرا خواندم،  دیدم این استاد اصلاً نوشته هایش را تقسیم بندی نکرده،  و کلی درهم نوشته،  و قبل از اینکه موضوع مورد نظرش را ریشه یابی کند،  بیشتر نق زده و حرف هایی که همه می دانند،  پشت هم تکرار کرده،  و کلی پرسش در میان نوشته اش گذاشته است،  که مثلاً روشنفکری کند.  من چیزی بعنوان بررسی علمی از آن دستگیرم نشد،  فقط مطابق داستان نویسها،  زیاده نویسی کرده بود.  اینها نمی دانند عمر کتاب سر آمده،  و باید مطالب شان را وبلاگ نویسی کنند،  و به موضوعات لینک دهند.
پرسشها و پاسخها
      تعدادی از پرسش و پاسخ های مربوطه در زیر است،  در ضمن توجه نمایید،  مطالبی که در وبلاگ من می خوانید،  صرفاً خود علم نیست،  اینها دانش ها و اطلاعات و تجربه های من در طول زندگیم است،  چه نظری و چه از طریق بازدیدهای مختلف.
   پرسش ثابت:  در دو مقاله سخت و نرم در جامعه و تزهای نوین از نیاز به تغییر و حرکت در جامعه نوشته اید؟  این ها چه مقدار زمان می برد؟
   پاسخ انوش راوید:  تغییرات در هر دوره ساختارهای تاریخی اجتماع،  و گذر های تاریخی، در قوانین و فرمول های فرهنگ یادگیری است،  بمنظور تعیین زمان و دوره آن باید اول متخصص های مربوطه باشند،  و سپس با بررسی های مهندسی تاریخی و اجتماعی،  کاری برای این مورد پیش ببرند.
   ادامه پرسش:  چه باید کرد،  تا تغییرات بنیادی صورت گیرد؟
   پاسخ انوش راوید:  همانطور که در پرسش بالا گفتم،  بمنظور هر کاری ابتدا نیاز به نیروی انسانی متخصص است،  و چون در بسیاری از موارد در ایران افراد متخصص غیر حافظه محور نداریم،  کار خاصی نمی شود انجام داد.  فقط همانطور که در مقاله کوتاه بالا نوشتم،  باید با ارسال فراوان اطلاعات به جامعه،  هارددیسک یا حافظه جامعه مانده در دوران تاریخی گذشته را پر کرد،  تا هنگ نمایید.  در اینصورت با کوچکترین تغییر در انرژی،  جامعه دچار شوک یا تغییرات ناپیوسته می شود.  البته بهتر است این اطلاعات درباره کنشگری و حزب و این چیزها باشد.
   نظر بیژن:  تغییر عادات،  مخصوصا عادات فکری یا باید با تغییرات بنیانی نظام آموزشی باشد،  و یا با تحت شوکهای قوی قرار گرفتن.
   پاسخ انوش راوید:  البته درست می فرمایید،  ولی اگر جامعه فعال را در دو عامل سخت و نرم حساب کنیم،  کمی وضع متفاوت می شود،  تغییرات بنیادی نظام آموزشی در این مرحله از ساختارهای تاریخی اجتماع امکان ندارد،  (توضیح در پائین).  دادن شوک با حساب دو عامل سازنده جامعه،  چگونه باید باشد،  مثلاً کامپیوتری که درست کار نمی کند،  اشکال یا از سخت افزار است،  یا از نرم افزار،  و شوک فایده ندارد.  البته دیده ام،  بعضی از آدمها به تلویزیون قدیمیشان ضربه ای می زنند،  و سپس کار می کند.
      از نظر من جامعه شناسی بر دو نوع است،  سبک قرن 20،  که جامعه را در یک صفحه می بینند،  و شیوه ای که جامعه را دو عاملی می دانند.
     یک تقاضا دارم:  می توانید لطف کنید نظرتان را درباره یوزرنیم پسورد ها در مقاله کوتاه بالا بگویید؟،  بنظر من ورودی ها در آینده نزدیک اینها می شود:  "ایران + قبیله یا طایفه یا قوم"،  و همین موضوع باعث نگرانی بعضی ها شده است،  کسی تاکنون چنین تعبیر و نوشته ای نشنیده و نخوانده است.
   پرسش از عموم:  آیا می شود این رمز های آینده را تغییر داد؟
      تغییرات بنیادی در نظام آموزشی،  با وجود دست اندرکاران،  که حافظه محور هستند،  در هرصورت همان حافظه محور می شود.  همانطور که می دانیم در 30 سال گذشته انواع شکل های سطحی درآوردند،  که باز همان بود.  حتی در یک برنامه تلویزیونی مجری گفت من کی هستم،  گفت اصغری،  مجری کت خودش را در آورد و گفت باز کی هستم،  گفت اصغری،  گفت شما کتت را بده بپوشم،  پوشید و گفت من کی هستم،  باز گفت همان اصغری،  مجری گفت پس می بینید سیستم آموزشی فقط کت و کاپشن عوض می کند نه محتوا.
   پرسش آزاد:  آیا شوک دادن به باورهای افراد جامعه امکان دارد؟
   پاسخ انوش راوید:  گفتن و نوشتن درباره اگر بشه اگر نشه،  زیاد است،  ولی با بررسی های مهندسی امور نمی توانیم،  به این نتایج شاید و ماید و باید برسیم.  در کار مهندسی اگر یک پیچ لق بزند،  یک سیستم تولیدی از کار می افتد،  و یا خسارت می رساند.  اما در بررسی های نظری خیلی حرفها گفته می شود،  که صرفاً خود تولید علم نیست،  و باید آنها را با دید مهندسی و علمی دید و کم و زیاد کرد.  مانند همین شوک وارد کردن به اجتماع،  انگار بازی است،  و در این گونه نظریه ها به چگونگی و مهندسی این کار اشاره نشده است.
   پرسش کیان:  یکی اینکه من تصور میکردم که سخت و نرمی که شما استفاده میفرمائید من باب تشبیه است، نه اینکه واقعا فرد انسانی، بدنش و وجودش سخت است و ذهن اش نرمو و شوک دادن یعنی ضربه زدن به سر ون بندهء خدا!
   پاسخ انوش راوید:  ضربه زدن به تلویزیون خراب را برای شوخی با افرادی گفتم،  که داستانی می گویند باید شوک به اجتماع وارد کرد.
  ادامه پرسش:  انواع جامعه شناسی را که در قرن 20 در یک صفحه میبیند،  و در شیوه ای که دو عامل میبنید را نیز متوجه نمیشوم!؟  کدام مکاتب جامعه شناسی را مورد نظرتان دارید؟
   پاسخ انوش راوید:  تقریباً در تمام کتاب های جامعه شناسی انگار نویسنده سوار بالگرد یا هواپیماست،  و دارد زمین زیر پایش را نگاه می کند،  و می گوید:  اینها دارند برداری می کنند،  اینها دارند در مسجد نماز می خواند،  اینها اینجوری و آنجوریند،  یعنی جامعه را در سطح زمین می بینند.  درصورتیکه بنظر من جامعه دارای بعد سخت کلاسیک و اطلاعات نرم کوانتومی است.  در سطح زمین پخش نیست،  در طول زمان و مکان و فضای کوانتومی قرار گرفته است.
   پرسش:  شما واقعا "انسان" را بطور ملموس و کانکرت  concrète  کامپیوتر میدانید؟  توضیح جامع و مبسوط در مورد این سخت و نرم بفرمائید؟
   پاسخ انوش راوید:  همانطور که در مقاله بالا گفتم،  فرض کنیم انسان یک سخت افزار است،  و هارد او با انبوهی اطلاعات احساسی و ضد احساسی و تاریخی و اجتماعی پر شده است،  این هارد را می توانیم با هر برنامه ای پر نماییم،  مانند برنامه یک بت پرست آفریقایی با آن برنامه های دینی زندگی و آشپزی و غیره پر شده است،  یک فرد در جای دیگر با موضوعات دیگر.   جهت اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید:
      بر عکس خیلی ها که می گویند انسان احساس دارد،  من با تجربه هایی که دارم،  متوجه شدم این احساسات برنامه های نرمی هستند،  که در اشخاص متفاوت است،  یعنی هارد دیسک آنها یا اطلاعات مغزشان،  با برنامه های مختلف مورد نیاز محیط و جغرافیا پر شده است.  اطلاعات فرزند یک نفر با برنامه هایی که جامعه برای او گذاشته پر شده،  جامعه خانواده و جامعه های مختلف و همه چی،  به این ترتیب یکی می شود  دانشمندان و یکی میشود چیز دیگر.  جامعه نیز به نوبه خود با اطلاعات خاصی پرشده است،  و هر دوره از ساختارهای تاریخی اجتماع،  مقدار و حجم این ظرفیت متفاوت است.
   ادامه پرسش:  منظورتان این است که یک انسان داریم که یک سری امکانات فراگیری در وی وجود دارد ولی این آموزش بصورت "گزینشی" صورت میگیرد زیرا که همان گزینش هم وی از محیط فرا گرفته است.
   پاسخ انوش راوید:  بنظر من بمنظور دید جدید برای جامعه شناسی و ساختار های تاریخی اجتماع،  انسان را باید  تجسم مهندسی نمود،  یک سخت افزار که کل وجودش است،  و یک نرم افزار که اطلاعات داخل مغزش است.  این موضوع را در برنامه های مختلف علمی جدید می بینم،  در آزمایش هایی سعی می کنند،  فوری مغز کسی را از اطلاعات خالی و یا پر نمایند.
   ادامه پرسش:  زمانی که نطفه بسته میشود، پس از مدتی یک سری اطلاعاتی که برای بقای جنین لازم هستند مثل سایر اعضای بدن او، در وجود بچه از طبیعت داده میشود (چه بچه انسان و بچه حیوان و چه حتی گیاهان)،  یا غریزه.
   پاسخ انوش راوید:  غریزه یا ژنتیک،  قابل تغییر است،  ژنتیک نیز نوعی اطلاعات است،  صحبت از این موضوع نیست،  صحبت همانطور که در ابتدای اولین مطلبم نوشتم،  فرض بر دو عامل بودن همه موجودات است،  که این دو عامل بطور کلی،  شامل گیاه و حیوان و انسان و جوامع آنها می شود،  با حساب دو عامل بودن،  بهتر می توان نتیجه مهندسی گرفت.
   توضیح:  منظور از دو عامل،  یکی سخت افزار و یکی نرم افزار است.  درباره ژنتیک در جستجوها بنویسید:  "اطلاعات درباره ژنتیک"  "دستکاری ژنتیک"  "تغییرات ژنتیک"   "محصولات تراریخته و فرا ریخته".
تصویر 8435 .
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 
آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری وبلاگ بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت علم مربوطه وبلاگ،  با استراتژی مشخص یاری نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
 
این نوشته در مدنی ایران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.