تاریخ سکه های ساسانی اسلامی

تاریخ سکه های ساسانی اسلامی
   پیش گفتار
      این صفحه پیوست دروغ حمله اعراب به ایران است،  ادامه دارد و بازنویسی می شود.
سکه های صدر اسلام در ایران
      سکه های صدر اسلام در ایران کاملاً ساسانی بودند،  و این وضع تا حدود یک قرن ادامه داشت،  در آنها هیچ اثری از حمله اعراب به ایران دیده نمی شود.  پس از شاهنشاهی ساسانیان و کشته شدن یزدگرد سوم در مرو (625 میلادی در خوراسان = غرب ایران = خانقین تا کرمانشاه) فرمانروایان جدید سکه‌ هایی مشابه سکه‌ های ساسانی ضرب کردند.  این سکه‌ها در حقیقت اولین سکه‌ های اسلامی به شمار می‌رود.  حکمرانان مسلمان تصاویر خود را بر روی مسکوکات نقش نکردند.  بلکه تصاویر و اسامی پادشاهان ساسانی را همانگونه که بود،  بر روی سکه گذاشتند و ضرب نمودند.
عکس یک سکه ساسانی اسلامی،  عکس شماره 2707.
      این نوع سکه‌ها بیشتر با تصویر خسرو دوم ساسانی،  و نام فرمانروایان صدر اسلام با خط پهلوی و گاه کوفی در متن سکه و نام ضرابخانه و تاریخ ضرب و نیز سال یزدگردی یا هجری در پشت سکه به خط پهلوی ضرب شد،  و یکی از کلمات بسم الله، بسم الله ربی، محمد رسول الله و کلماتی از این قبیل را در کنار سکه اضافه می‌نمودند.  این سکه‌ها را سکه ‌های ساسانی اسلامی می‌نامم،  جنس اغلب این سکه‌ها از نقره (درهم) و گاهی مس (فلس) بوده است.  اولین بار درهم اسلامی به امر عمر بن الخطاب در سال هشتم خلافتش در سال 20 هـ . ق. ضرب گردید.  بر روی سکه صورت شاه ساسانی و کلمات بسم الله و بسم الله ربی با خط کوفی و اسم پادشاه ساسانی با حروف پهلوی بر پشت سکه دیده می‌شود.
   ــ  درهم = در Door = مروارید + هم =  اولین واحد معامله در تمدن کهن جی که مروارید خلیج فارس بود،  که در طول زمان و مکان کمی تغییر آوا داده است.
      این کار تا زمان حکومت بنی‌امیه و بعد از آن در غرب ایران ادامه داشت،  در چین استان ایران وضع گونه دیگری بود.  ضرب درهم‌ های ساسانی اسلامی در عهد خلفای راشدین و اوایل دولت بنی امیه یعنی تا زمان عبدالملک بن مروان در سال 79 هـ . ق. ادامه داشت.  بعد از این تاریخ سکه‌ های اسلامی بدون تصویر جایگزین آن شد. اولین سکه طلا (دینار) بدون تصویر در سال 77 هـ . ق. در دوره عبدالملک بن مروان خلیفه اموی ضرب شد،  و از سال 79 هـ . ق. سکه‌ های نقره به صورت رسمی ضرب شد،  و از آن پس ضرب سکه ساسانی اسلامی منسوخ گردید.
   ــ  دینار = دی = روز + نار = روزی،  دینار = روزی روزانه،  واژه ای کاملاً ایرانی است،  جهت اطلاع بیشتر به حروف هیروکلیف جی مراجعه شود..
   ــ  عبدالملک بن مروان = ابد ال ملک + بن = ریشه + مروان = مرو + ان،  واژه و نام کاملاً ایرانی،  جهت اطلاع بیشتر به معنی نام شهرها و روستا های ایران مراجعه شود.
      با وجود رواج سکه‌ های اسلامی خطی بدون تصویر از نیمه دوم قرن اول هجری،  سکه‌ هایی به سبک ساسانی با تصویر تا قرن دوم هجری در طبرستان ضرب می‌شد.  این سکه‌ها را که کوچک‌تر از سکه‌ های ساسانی اسلامی بودند،  سکه ‌های طبرستان می‌نامند.  سکه‌ های حکام اسلامی طبرستان نیز شبیه سکه‌ های اسپهبدان بوده،  با این فرق که نام هریک از آنها به خط کوفی،  و نام طبرستان و سال ضرب در پشت سکه به خط پهلوی بوده است.  اسپهبان طبرستان از خاندان ساسانی بودند،  و در طبرستان فرمانروایی مستقلی را تأسیس نمودند،  و تاریخ مخصوصی را که به سال طبری معروف است برگزیدند.
   عکس نوشته های اولین مسجد با خطوط ساسانی اسلامی که بروی سکه ها آن دوران نیز وجود دارد،  این مسجد با معماری و گچبری ها و تصاویر دوران ساسانی آراسته شده است،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 4572 .
     همانگونه که اشاره گردید اولین سکه‌ های خطی اموی از جنس طلا در زمان عبدالملک بن مروان ضرب و جایگزین درهم‌های ساسانی اسلامی شد.  در زمان خلافت بنی‌امیه،  نام خلیفه روی سکه‌ها دیده نمی‌شود،  و تنها تاریخ و محل ضرب سکه بر روی سکه ‌های نقره و تاریخ ضرب در طرف دیگر و سوره مبارکه الاخلاص را بدون کلمه «قل» به شکل «الله احد الله صمد لم یلد ولم یولد و لم یکن له کفواً احد» ضرب می‌کردند.
      از سال 127 هـ . ق. که انقلاب ضد اموی به رهبری ابومسلم خراسانی قوت گرفت،  تا انقراض امویان در سال 132 هـ. ق،  و روی کار آمدن سفاح اولین خلیفه عباسی،  سکه‌ های ویژه ‌ای با مفاهیم سیاسی امویان ضرب گردید،  که به نام ابومسلم ایرانی شناخته می‌شود.  این سکه‌ها مانند سکه‌ های امویان بدون نام خلیفه در ایالت های جبال در خراسان و خوزستان و فارس ضرب می‌شد.  نام ابومسلم خراسانی بر روی هیچ یک از سکه‌ های نقره نیامده است،  ولی بر روی سکه‌ های مسی بین سال ‌های 127 تا 132 نام ابومسلم دیده می‌شود.
      سوره مبارکه 112 قرآن کریم،  بر روی سکه و در حاشیه پشت سکه قسمتی از آیه 33 سوره توبه «محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون» نقش گردیده است.  در منابع مختلف از ضرابخانه‌ های بسیاری نام برده شده است،  که سکه‌ های اموی در آنجا ضرب می ‌شده‌اند.  اما از این ضرابخانه‌ها به جز دمشق، افریقیه و اندلس بقیه در عراق و ایران بوده ‌اند،  که سکه‌ های ساسانی اسلامی در آنها ضرب می‌شده است.  حکومت خلفای عباسی از سال 132 هـ . ق. شروع شد،  و تا سال 656 هـ . ق. ادامه یافت.  در سکه‌ های عباسی حاشیه سکه مثل سکه اموی است.  ولی دیگر سوره 112 قرآن کریم را بر پشت سکه نیاورده،  و عبارت «محمد رسول الله» جای آن را می‌گیرد.
   ــ  عباسی = اب = خاندان + آ + سی = سین،  یا خاندان برتر سین.  سین = سان = خورشید.
      در هیچ یک از سکه های اوایل دوران اسلامی ایران،  هیچ اثری از حمله اعراب به ایران نیست،  من فقط بصورت کلی چند خط را نوشتم،  تا عزیزان علاقمند به واقعیت های تاریخی متوجه دروغ حمله اعراب به ایران بشوند،  زیرا عده ای هستند،  که سودشان و درآمدشان و عقدشان در گفتن و نوشتن از حمله اعراب و یا این و آن به ایران است.  آنها در راستای خواسته استعمار و امپریالیسم،  فقط می خواهند ایران و ایرانی را شکست خورده از همه نشان دهند،  و در ضمن تفرقه و دشمنی میان ملت های قاره کهن ایجاد نمایند.
   عکس گوشه ای از هنر ایرانی اسلامی،  گسترش فرهنگ و دانش جدید و اسلامی در جهان از ایران بود،  عکس شماره 4707.
سبز= جنگل های شمال ایران، سفید= آسمان شفاف مرکز ایران، قرمز= سرخی فجر خلیج فارس
این نوشته در تاریخ ایران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.