تعریف واقعی ملی گرایی

تعریف واقعی ملی گرایی نوشته ها و گفته های زیادی دارد،  ملی گرایی درک و دانش و بینش همه مردم در حوزه جغرافیایی ملی گرایی را شامل می شود.
تعریف واقعی ملی گرایی
پیش نویس
      تعریف واقعی ملی گرایی نوشته ها و گفته های زیادی دارد،  ملی گرایی درک و دانش و بینش همه مردم در حوزه جغرافیایی ملی گرایی را شامل می شود.  به زبام دیگر ملی گرایی واقعی یعنی وجود دمکراسی واقعی،  در یک حوزه جغرافیایی از جهان.
   مهم:  باید توجه داشت،  اغفال ملی گرایی تقلبی ساخته و پرداخته استعمار و امپریالیسم نشد.
تعریف واقعی ملی گرایی
تصویر پارس جنوبی یک نماد ملی گرایی قرن جدید از صادرات ایران،  عکس شماره ۴۸۴۷.
تعریف واقعی ملی گرایی
لوگو عمیق درباره دانایی نوین و قدرت تشخیص اندیشه کنید،  عکس شماره ۱۶۱۹.
این برگه پیوست لینک زیر است:
تعریف واقعی ملی گرایی
تعریف واقعی ملی گرایی
نویسنده رسول محبتی
      نمیدانم چرا همیشه خودم را ملی گرا و میهنپرست احساس میکردم،  لازم بود بدانم ملی گرایی چیست.  از کودکی نام جبهه ملی،  نهضت ملی،  و مصدق را شنیده بودم،  ومیخواستم بدانم کسی تعریف "ملی گرایی" را دارد؟  هر چه کتاب از مصدق و دنباله رو های مصدق بود،  پیدا کردم و خوندم.  هیچ کدام از این "ملی" چیزی نگفته اند،  که "ملی گرایی"  یعنی چی؟  سر انجام تصمیم گرفتم،  ببینم من خودم چگونه میتوانم ملی گرایی را تغریف کنم؟
تعریف واقعی ملی گرایی
ملی گرایی چیست؟
      ملی گرایی یعنی به خود اندیشیدن  و این "خود" در نهایت به دو شکل قابل تجسم هست.  نخست "خود" را از سوی پائین تر نگاه میکنیم،  که از زاویه "بایولوژی" خواهد بود،  و سپس از دیدگاه "اجتماعی" به آن نگاه میکنیم.
      ملی گرایی یک آرمان سیاسی نیست،  یک غریزه طبیعی است،  که در تمام موجودات زنده از گیاهان گرفته تا انسان وجود دارد،  و زیر بنایش " تنازع بقا" هست.  این غریضه طبیعی بیشتر روی اصل "رقابت" هست تا "همکاری".  گرگ ها به شکل تیمی برای شکار کارو تلاش میکنند،  ولی اگر به تنازع بقا بین دو گرگ برسد،  به یکدیگر حمله میکنند.  موارد فراوانی در بین انسانها در تاریخ ثبت شده داریم،  که انسانها هم برای تنازع بقا انسان های دیگر را خورده اند.
      گیاهان برای زندگی نیاز به " فوتو سنتز" دارند،  تا به کمک انرژی آفتاب املاح جذب شده از زمین توسط ریشه را با گاز کربینک هوا ترکیب و تبدیل به مواد آلی،  (مواد کربن دار مانند نشاسته،  چربی و پروتئین) بکنند.  بنابرین برای دریافت مواد اولیه،  در داشتن "زمین" و "نور خورشید" با هم " رقابت" میکنند.
      آمیب یک جاندار تک سلولی است،  که زیر میکروسکوب بشکل بادکنی دیده میشود،  که نیمه پر از آب هست.  دور و برش نیز صاف نیست،  و با همین کج و کوله ها بمانند دست و پا در آب یا محلول شناورهست،  و حرکت میکند.  اگر یک یا چند آمیپ را درظرفی نعلبکی مانند،  پر آب بگذاریم زیر میکروسکب نگاه کنیم،  دو حرکت بارز دیده خواهد شد.  به زبان خارجکی میگویند "پتری" که معمولا پراز ماده بنام " آگار"است،  حالا خود "آگار" ماده ژلاتینی است،  که از جلبک ها میگیرند.   
  1-  اگر قطره آب شکر یا قند به گوشه این ظرف بریزیم،  آمیب یا آمیب ها بسوی منطقه شیرین شده حرکت میکنند،  تا مواد اولیه و سوخت لازم را برای تداوم زندگی و تولید بقا یا تکثیر شدن و جذب و بدست بیاورند.
  2-  اگر بجای آب شکر،  آب نمک بریزیم،  آمیب ها از آن دور میشوند.  چون برای بوجود آوردن تعادل دربین محیط زیست،  و درون سلول لازم هست که مقداری از آب داخل پوسته خود را بیرون بدهند تا شوری نمک در پیرامون زیست کاهش پیدا کرده،  و متداول شود.  این کار باعث چروکیدگی آمیب و احتمالا موجب مرگ آمیب میشود.
      در میان حیوانات هم همه دیده ایم،  که حیوانات از پرنده گرفته تا چرنده،  همه از لانه و آشیانه خود دفاع میکنند.  چون لانه و آشیانه،  مقر استقرار خانواده هست و کودکان برای تنازع نسل خود لازم دارند.  اگر انسانها با هوشتر از حیوانات هستند،  و چنین غریضه دارند،  بدون شک این غریزه در انسانها بمراتب بیشتر و قوی ترهست.
      از دیدگاه احتماعی، "خود" یک "فرد" هست.  یک فرد اجتماعی در خانواده به دنیا میاید،  و خانواده و نخستین یکان اجتماعی می شود.  اگر کسی به خود علاقه مند نباشد،  نمیتواند به خانواده علاقه مند باشد.  به همین ترتیب،  اگر به خانواده علاقه مند نباشد،  نمیتواند به فامیل، هم محله، همشهری، و هم میهن علاقه مند باشد.  اگر ما به میهن علاقه من نباشیم نمیتوانیم نگران فلات ایران باشیم،  و سرانجام به تمام انسانیت درروی کره زمین احساس مسئولیت بکنیم.
      کمونیست ها تلاش بر رد ملی گرایی میکنند،  اما چنین نیست.  اگر به یک آب ساکن، مانند حوض یا استخر سنگی بیاندازیم،  متوجه خواهیم شد که از مرکز دایره های موجی متحدالمرکز بوجود میاید،  که هرچه از مرکز دور میشود،  قدرت و ارتفاغ آن کمتر میشود.  این براساس همان واقعیتی هست که به مصداق "چراغی که منزل را روا هست، مسجد را نشاید" اتفاق میافتد.
      بار ها به هنگام گفتگو با دوستان کمونیست پرسیده ام،  بیائید برای میهنمان کاری بکنیم.  جواب داده اند ایران میهن ما نیست،  ما جهان وطن هستیم.  خندیده ام و جواب دادم حتما شنیده اید که میگویند " سنگ بزرگ علامت نزدن هست؟".  پس شما از کجا میخواهید شروع کنید؟  مثلاً اگر امروز دستم به ایران نمیرسد،  آمریکا میهن من است،  که بیش از نیمی از عمرم را در اینجا گذرانده ام،  و نسبت به آن احساس مسئولیت میکنم.  اگر تحقیق و پژوهشی انجام میدهم،  بدون قید و شرط آنرا با تمام دنیا شریک میشوم،  چون کره زمین را هم خانه و میهن خود میدانم.
      این هم تعریفی از ویکی پدیا،  که به مراتب زیبا تر از من تعریف کرده،  ولی من انگشت روی نقاطی گذاشتم،  که فکر میکنم امروز توجه به آنها لازم هست.
      ملی‌گرایی یا ناسیونالیسم (به انگلیسی: Nationalism) نوعی آگاهی جمعی است،  یعنی آگاهی به تعلق به ملت که آنرا «آگاهی ملی» می‌خوانند.  آگاهی ملی،  اغلب پدیدآورنده حس وفاداری، شور، و دلبستگی افراد به عناصر تشکیل‌دهنده ملت (نژاد، زبان، سنت‌ها و عادت‌ها، ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، و به طور کلی فرهنگ) است،  و گاه موجب بزرگداشت مبالغه‌آمیز از آنها و اعتقاد به برتری این مظاهر بر مظاهر ملی دیگر ملت‌ها می‌شود.  پرچمِ ملی، سرودِ ملی و دیگر نمادهای هویتِ ملی، نشان‌هایی بسیار مهم از جوامعِ ملی‌گرا است.
      به صورت کلی به جریان اجتماعی- سیاسیِ راست‌گرایی گفته می‌شود،  که می‌کوشد با نفوذ در ارکان سیاسی کشور در راه اعتلاء و ارتقای اساسی باورها، آرمان‌ها، تاریخ، هویت، حقوق و منافع ملت گام بردارد.  این جریان با محور قرار دادن منافع ملت به عنوان نقطهٔ گردش تمامی سیاست‌های خارجی و داخلی،  باعث جهش‌های تکاملی و سرعت بخشیدن به حرکت روبرشد ملل در رسیدن به تمدن جهانی می‌شود.
      ناسیونالیسم، در تضاد با باور نوینی است،  که جهان‌میهنی (انترناسیونالیسم) نام دارد و طرفدار یکی شدن همهٔ مرزها و از میان رفتن مفهوم امروز «کشور» است.  ناسیونالیسم با ارائه و بنیان مفاهیمی مانند «عشق به میهن» یا «ملت‌پرستی» به جنگ با باورهای انترناسیونالیستی رفته،  و می‌کوشد کاستی‌های پدید آمده از کارشکنی‌های سیستم‌ها و اشخاص «جهان‌میهن» را برطرف سازد.
      ناسیونالیسم در سیاست معمولاً به‌عنوان یک زیرمجموعه برای دیگر باورهای همسو شناخته می‌شود و قابلیت ارتجاع به «راست و چپ» را داراست.  (برای نمونه ناسیونال ‌سوسیالیسم، یا ناسیونال دموکراسی).  ناسیونالیسم شالوده‌ای برای خواست با هم زیستن واحدهای سیاسی و قومی است، و متضمن این اندیشه‌است که فرمانروایان و شهروندان بهره‌مند از همزیستی در این واحد سیاسی فرضی متعلق به یک تبار قومی (Ethnos) هستند.
      احساسات ملی ریشه در اندیشه ساخت جامعه‌ای با هویت زبانی، مذهبی، و روانشناختی مبتنی بر تصور خویشاوندی کهن اعضای یک گروه قومی فرضی است. تصور ذهنی این جامعه از واقعیتهای تاریخی آن نیز اهمیت بیشتری دارد.  از اینرو گروهی از پژوهشگران به پیروی از ماکس وبر ملت را «بزرگترین گروهبندی مردم معتقد به دارای نیای مشترک» تعریف کرده‌اند.  ملتها بر اساس گستره سرزمینی نیز تعریف شده‌اند.
      در انسان‌شناسی بررسی هویت قومی مردم نه تنها به فرهنگ بلکه به محیط فیزیکی پدید آورنده آن فرهنگ در طی قرنها یا حتی هزاران سال پیش توجه می‌شود.  منتسکیو اصل جغرافیا را برای تعریف خود از فرهنگ مورد استفاده قرار می‌داد.  شرایط ژئوفیزیکی و اقلیم به شدت بر راه و روش معیشت مردمان و راه و رسم زندگانی شان تأثیر گذار بوده‌اند.  این عوامل حتی در فولکلور و روانشناسی مردم نیز مؤثر بوده‌اند.
تعریف واقعی ملی گرایی
تصویر سامسونگ یک نماد ملی گرایی قرن جدید از تولید کره جنوبی،  عکس شماره ۸۸۹۵.
      همین جا یک یادآوری لازم هست،  هیچوقت "ناسیونالیسم" را بجای "ملی گرایی" استفاده نکنید،  چون یکعده فوری واژه "سوسیالیسم" را میچسپانند بغل "ناسیونیسم" و میگند این شد " فاشیسم" . ملی گرای راستین فاشیست نمیشود،  درملی گرایی زورگویی نیست.  آرزو درک درست از گرفتن مسئولیت ها به گردن خود هست.
      بدین ترتیب هست که باور میهنپرستی از کودکی تا امروز در وجودم هر روز نیرومندتر شده است.  میهنپرستی نیز تعریف خود را دارد،  که میماند برای یادداشت بعدی.  رسول محبتی.
………….
  برچسبها:  تعریف واقعی، ملی گرایی، ناسیونالیسم، ملیگرایی، استعمار امپریالیسم.
…………
تعریف واقعی ملی گرایی
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
* * * * * * * * * *
……………………….
آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه وبلاگم،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
 
. . جهت آینده ای بهتر،  دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی شرکت کنید . .
این نوشته در مدنی ایران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ پاسخ به تعریف واقعی ملی گرایی

  1. یوسف می‌گوید:

    آیا شاه دوستی و شاهنشاهی خواهی جزیی از ملی گرایی است؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *